יום שישי, 6 במאי 2016


היוזמה של תיכון אהל שם, רמת גן: בין הלוקאלי לגלובלי – בתי מדרש במבט אוניברסלי  
היוזמה שמה במרכז את הלימוד הבית מדרשי. במסגרתו, התלמידות/ים יחשפו ללמידה משמעותית, בה הן/ם לוקחות/ים חלק פעיל באיסוף הרעיונות והמקורות לבתי המדרש, בהכנתם ובהנחייתם. במסגרת היוזמה, נקיים שישה בתי מדרש לאורך שנת הלימודים ובסוף השנה נערוך יום שיא.

כל אחד מבתי המדרש יעסוק ביום בינלאומי אחר. לדוגמא: היום הבינלאומי נגד אלימות שמתקיים ב2.10, היום הבינ"ל לזכויות אנשים עם מוגבלות שמתקיים ב3.12, יום האהבה הבינלאומי שמתקיים ב14.2 ועוד. הרציונאל שעומד מאחורי התוכנית הוא החיבור והקשר בין הזהות היהודית - ישראלית לבין הזהות הגלובלית שלנו כאזרחיות/י העולם. בתי המדרש יכללו טקסטים מהמקורות היהודיים לצד טקסטים ישראליים ובינלאומיים בכל אחד מהנושאים. נעסוק בערכים שעולים מנושאי הימים הבינלאומיים ונתרגם אותם לעשייה יומיומית במרחב הבית ספרי והקהילתי של התלמידות/ים.

בנוסף, לכל בית מדרש יהיה אופי ייחודי ושונה: כל בית מדרש יתקיים במקום שונה ובמסגרת שונה כאשר הרציונאל הוא החיבור בין התלמידות/ים ובית הספר לבין הקהילה בה הן/ם חיות/ים. למשל: בית מדרש בבית הספר עם הורים/מורות/ים, בית מדרש במרכז לקשיש שנמצא סמוך לבית הספר, בית מדרש יחד עם בית ספר ממלכתי-דתי, בית מדרש בשיתוף עם בית החייל ואף יום שיא בסיומו של התהליך.

המטרות העיקריות של היוזמה הן:

  • לפתח ולגבש בקרב התלמידות/ים שיח ערכי בנושאים רלוונטיים לחייהן/ם תוך חיבור הנושאים לטקסטים משמעותיים שמהווים חלק בלתי נפרד מבניית הזהות של התלמידות/ים.   
  • לפתח בקרב התלמידות/ים את יכולות החשיבה מסדר גבוה לדוגמא - יכולת השוואה, ניתוח וחשיבה מעמיקה וביקורתית. לצד אלה, הלימוד הבית מדרשי, יפתח בקרב התלמידות/ים את היכולת להביע את דעתן/ם כמו גם היכולת להקשיב ולהתייחס לדעות של אחרות/ים.
  • לחבר בין התלמידות/ים לבין הקהילה בה הן/ם חיות/ים באמצעות למידה משותפת ושיח ערכי.
  • לפתח בקרב התלמידות/ים יכולות יוזמה והנעה של תהליכים לימודיים - במסגרת יצירת בתי המדרש.



החידוש והייחודיות של היוזמה הם השילוב בין הלימוד הערכי והרלוונטי לחיי התלמידות/ים לבין המעורבות החברתית שמתקיימת למעשה תוך כדי הלימוד. הלמידה שתתקיים באתרים השונים ותניע את התלמידות/ים לעשייה חברתית.

אחת המיומנויות החשובות ביותר שנדרשות מהתלמידות/ים ביוזמה זו היא למידה פעילה בה הן/ם לוקחות/ים אחריות ומוציאות/ים אל הפועל את בתי המדרש: איסוף הרעיונות והמקורות, בחירת המקורות ללימוד, ניסוח השאלות, איסוף עזרים לדוגמת סרטונים, שירים, קטעי אקטואליה הרלוונטיים לנושאים השונים.

כמו כן, בעת קיום בתי המדרש, התלמידות/ים נדרשות/ים לחשיבה מעמיקה וביקורתית, יכולת השוואה וניתוח שמהווים יכולות חשיבה מסדר גבוה ובכך מקרבים את התלמידות/ים אל הנושאים הנלמדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה