יום שני, 29 באוקטובר 2018

טד ופילוסופיה יהודית – תיכונט



ערב של שאלות אישיות ותשובות מפתיעות  


מי משפיע עלינו? ואיך אנשים זרים משפיעים עלינו – ומדוע?
מיהו יהודי? ולמה זה חשוב לילד אחד ספציפי?
ומה ניתן ללמוד מתשובתו של הרמב"ם לרבי עובדיה הגר – כיצד הייחוס של הגר הישר לקדוש ברוך הוא, עוזרת למישהו היום?
מסתבר שחקר המקורות על גיור והיכרות עם רות המואבייה הם מקור לעידוד לתלמיד אחד, 
ששואל את עצמו שאלות של זהות ושייכות.
כל אלה ועוד עלו ובאו אל במת "טוקהאוס" שבנמל תל-אביב לערב בלתי נשכח 
של פילוסופיה יהודית וטד, אותו העלו תלמידות ותלמידי מגמת מחשבת ישראל. 

כל נערה ונער שעלו לבמה עמלו הן על הצגת הדברים שלהם בסגנון הרצאות "טד" והן על התוכן: הם קישרו בין שאלה אישית המעסיקה אותם בחייהם לבין מקורות יהודיים, לעתים כאלה הסותרים זה את זה, והביעו את דעתם ושתפו את הקהל בתהליך הלמידה ובתובנות שלהם.



כך למשל, בחנה ניקול את הקשר בין קנאה לאהבה, ושאלה מהי קנאה וכיצד היא משפיעה על האהבה. ניקול בחנה את המקור "קשה כשאול קנאה" ואת הפרשנות לפסוק כמו גם את אריך פרום שמאיר את הקשר בן קנאה לרכושנות; קשר שיכול להידרדר עד רצח "על רקע רומנטי".

מה זו זהות יהודית? מחשבות על עלייה ארצה ועל זהות קבועה ומשתנה 


כיצד קשורה העלייה ארצה בגיל 14 של נעה מרומא, לפני שנתיים וחצי,  לשאלות של זהות יהודית – והאם יש שוני בין יהודי ישראלי ליהודי שאינו ישראלי? נעה יצאה לחקור את סוגיית הזהות המקומית והיהודית, ולמדה על נתן שרנסקי, ועל הנפש החופשית שנותרה כך, גם בכלא הסובייטי.  נעה למדה גם על יחסו של א.ב. יהושע ליהדות הישראלית אל מול יהדותו של מי שאינו חי בישראל.

המקורות האירו לנעה את סיפור עלייתה באור חדש והעמיקו את התובנה שלה לגבי המשפחה היהודית, שהיא חלק ממנה, לגבי השייכות שלה ולגבי היכולת ללמוד ולהתפתח לגבי רבדים נוספים של הזהות היהודית.


לימוד רלוונטי ואותנטי 


ערב "טד ופילוסופיה יהודית" היה ערב מעורר השראה . הוא נתן למציגות ולמציגים במה מקצועית  והתנסות בלתי נשכחת. לא פחות מכך, התהליך המעמיק של הכנת ההרצאות אתגר את הלומדות והלומדים לדייק את השאלות שלהם, ללמוד להתנסח בבהירות, לרכוש כלים של עמידה בפני קהל והצגת נושא, וליצור קישור אישי ואמיתי בינם לבין מקורות עתיקים יותר ופחות.
בנוסף לערב הייחודי, הוצגו היוזמות בפני קהילת בית הספר – שם הם זכו להקשבה דוממת. השקט היה שקט של הקשבה והתגובות היו תגובות חמות של עידוד.
.  

יוזם הרעיון והמוציא שלו לפועל הוא המורה יהונתן טננבאום, שהוא רכז מחשבת ישראל ומורה לתרבות יהודית-ישראלית.
יהונתן ניסח את הדברים כך:

הסיסמה שמזוהה אולי יותר מכל עם הניסיון לשנות את ערכת החינוך היא "להפוך את הלימוד לרלוונטי". אפשר בהחלט לעמוד על היתרונות שבגישה זו, אבל כמדומני ששוכחים משהו אחר לא פחות חשוב: "אותנטיות". בשנה החולפת תלמידי המגמה של פילוסופיה יהודית התנסו בפרויקט  שכלל הן את הצד האותנטי והן  את הצד הרלוונטי.
הם נדרשו לבחור שאלה מצמחה מעולמם האישי ואותה חקרו במשך ששה חודשים. אך בתום החקר לא הסתפקנו בעבודה כתובה, אלא בהרצאה חיה.אל הצוות התגייסו חסי רן ועופר פריאל - שניהם מנוסים בהובלת מהלכים דומים ובעיקר בהכשרת בני נוער בעמידה בפני קהל.הפרויקט כלל שני אירועים בהם התלמידים הציגו את התוצרים: הראשון בפני תלמידי שכבת ט' בביה"ס והשני התקיים ב'טוקהאוס' שבנמל ת"א.האירועים היו מקצועיים ומרגשים בצורה בלתי רגילה.

אכן כך היה. 

לצפייה בסרטונים נוספים - בערוץ תיכונט - ברוח טד, תרבות ישראל, מגמת פילוסופיה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה